Supraśl

Supraśl

Prowadzone w czasie stanu wojennego negocjacje z wladzami komunistycznymi pozwolily Polskiemu Autokefalicznemu Kosciolowi Prawoslawnemu uzyskac zgode na odbudowe swiatyni Zwiastowania NMP.

To zdaniem moich oponentów "skandaliczne powiazanie stanu wojennetgo z odbudowa swiatyni" bylo faktem. Poparcie stanu wojenego bylo cena jaka zaplacil bp. Sawa na pierwszej stronie Gazety wspólczesnej (wówczas organu KW PZPR). Tych z amnezja i zinteresowanych odsylam do archiwum i siegniecia do numerów Gzety z grudnia 1981r . To sa fakty, a z nimi nie mozna dyskutowac. Wiem, ze dzis sa one wstydliwe, ale nie da sie ich ukryc i wymazac z pamieci.

Wiem o czym pisze, bo przygotowujac wystawe i publikacje kilka miesiecy spedzilem studiujac publikacje i zródla. W sprawie wystawy zabierali glos rózni znawcy tematu, tyle tylko, ze o dziwo nie poznalem ich zadnej publikacji. To wprawdzie jestem w stanie zrozumiec, bo wielu udziela "znakomitych" porad lekarskich politycznych itd. Jednak, zeby dyskutowac o historii trzeba ja znac i rozumiec. Podkreslam tu aspekt rozumienia, bo niestety w wypadku sprawy Suprasla ma on bardzo wazny wymiar.
W dziejach klasztoru supraskiego mozna wydzielic kilka wyraznie wydzielonych okresów.
1. Jego poczatki (lata 1500-1602)
To okres kiedy z fundacji A.Chodkiewicza prawoslawni mnisi reguly Sw. Bazylego wznosili cerkiew i swoja siedzibe. Wojny z Moskwa zadecydowaly o obronnym charakterze cerkwi, która ma chronic dobra doczesne rodu i byc ich mauzoleum. To okres dzialalnosci w obrebie Kosciola prawoslawnego, ale w duchu, unii bo taka byla wola kolatorów.
2. Okres Unii Brzeskiej (1602-1839)
To okres przynaleznosci do Kosciola unickiego i zarazem okres swietnosci klasztoru. Zreformowany zakon Bazylianów prowadzi szerokie kontakty handlowe i kulturalne. W tym czasie uformowany zostaje ksztalt kompleksu klasztornego, który przetrwa do naszych czasów. Powstaja dwie redydencje klasztoru w Kuznicy i Warszawie. Od 1695 r. dziala slynna oficyne wydawnicza drukujaca literature religija i swiecka (min. wydania Voltera, Swiwta, Karpinskiego).
3. Okres przynaleznosci do rosyjskiej Cerkwi prawoslawnej (1839-1915)
To okres upadku klasztoru, który egzystuje na marginesie dynamicznie rozwijajacego sie miasta Suprasl. Od calkowitego zniszczenia ratuje go dzialalnosc M.Dolmatowa, który nie tylko powstrzymuje ograbianie biblioteki, lecz takze zwraca uwage na freski oraz pisze monografie klasztoru. W 1915 r wraz z wojskiem rosyjskim mnisi wywoza z klaszxtoru wszystkie cenne przedmioty.
4. Okres miedzy wojnami (1918 - 1951)
To okres kiedy wladze niepodleglej Polski przejmuja jako dobra pozaborcze klasztor i przekzauja go wraz ze swiatynia Kosciolowi katolickiemu. Salezjanie prowadza w nim zaklad wychowawczy dla dzieci. W 1944 r swiatynia zostaje zburzona. W 1951 r usunieci zostaja z klasztoru Salezjanie.
5. Okres funkcjonowania szkoly rolniczej (1951 - 1984)
To okres unkcjonowania szkoly rolniczej
6. Okres przyna;leznosci do Polskiego Autokefalicznego Koscila Prawoslawnego (od 1984)
To noiwy rozdzial w historii klasztoru. Powrót zycia monastycznego i budowy osrodka religijnego zwiazanego z prawoslawiem. Projekt tworzenia Akademii supraskiej.

dodane na fotoforum:

barbure

barbure 2009-08-21

piękne...

sbaska

sbaska 2009-08-21

oj, jak miło powspominać ....... mam prawie identyczne zdjęcie

galina1

galina1 2009-08-22

Oj,nigdzie nie trzeba szukać daleko zabytków jak mamy u siebie takie piękne.

dodaj komentarz

kolejne >