Skye Bridge łączący wyspę Skye z lądem

Skye Bridge łączący wyspę Skye z lądem

W 1989 r. ogłoszono przetarg na budowę płatnego mostu łączącego wyspę Skye z główną częścią Szkocji. Przetarg wygrało konsorcjum złożone ze szkockiej firmy budowlanej Miller Construction, niemieckiej firmy inżynieryjnej DYWIDAG Systems International oraz partnera finansowego Bank of America.
Budowę rozpoczęto w 1992 roku, a 16 października 1995 roku most został otwarty.
Wykonawcy sfinansowali budowę mostu, a w zamian otrzymali licencję na eksploatację mostu i pobieranie opłat od podróżnych. Opłaty te pobierane przez koncesjonariusza mostowego Skye Bridge Ltd były bardzo niepopularne szczególnie ze względu na to, że były bardzo wysokie - koszt podróży w obie strony wynosił aż 11,40 funtów. Protestujący mieszkańcy twierdzili, że opłata za przejazd, uczyniła z niej najdroższą drogę w Europie.
Wielu kierowców odmówiło zapłaty, z których około 500 zostało aresztowanych, a 130 skazanych. Wśród oskarżonych była Clodagh Mackenzie, starsza pani, od której przymusowo wykupiono ziemię niezbędną do wybudowania mostu; zarzuty przeciwko niej zostały następnie wycofane bez wyjaśnienia. Spośród skazanych tylko Andy Anderson odbył krótką karę więzienia. Pozostałe osoby oskarżone o brak zapłaty musiały odbyć 140-milową (230-kilometrową) podróż w obie strony do sądu szeryfa w Dingwall, ponownie przejeżdżając przez most i gdzie ponownie wielu odmówiło zapłaty, ponosząc kolejny zarzut karny. Niejaki Robbie the Pict argumentował, że legalna dokumentacja dotycząca opłat za przejazd jest niekompletna, a zatem same opłaty za przejazd są nielegalne.
Most i protest w sprawie opłat stały się ciągłym problemem politycznym. Po wyborach powszechnych w 1997 r. Szkocki Urząd Pracy wprowadził program subsydiowania opłat drogowych dla mieszkańców. Po utworzeniu szkockiego parlamentu, szkocka Partia Pracy przyłączyła się do koalicji ze szkockimi Liberalnymi Demokratami, dla których zniesienie opłat za przejazd Skye Bridge stało się jednym ze swoich priorytetów. W związku z przeniesieniem odpowiedzialności za szkocką sieć drogową z Westminsteru do władz szkockich, wzrosły naciski polityczne na przyszłość opłat za przejazd. 3 czerwca 2004 r. Jim Wallace, minister ds. przedsiębiorstw w szkockim rządzie wykonawczym, ogłosił, że ma nadzieję, że do końca 2004 r. most zostanie wykupiony, a opłaty drogowe zniesione. Zgodnie z tym, 21 grudnia 2004 r. szkocki minister transportu Nicol Stephen ogłosił, że most został zakupiony za około 27 milionów funtów, a pobór opłat natychmiast ustał.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skye_Bridge

Szkocja 2021

ssstu6

ssstu6 2022-05-08

heee, "mostek" zdaje sie być z tych..."solidnych" !!! ; )

dodaj komentarz

kolejne >