Korona Gundlach-Manhattan Optical&co.Rochester. N.Y.Rok 1898.

Korona Gundlach-Manhattan Optical&co.Rochester. N.Y.Rok 1898.

Prawie wszyscy producenci wzorowali się na aparatach Leica! Piszę "prawie", bo rewolucja małoobrazkowa zakończyła się z chwilą wybuchu II wojny, triumfem trzech konstrukcji aparatów tego typu.
Leica, - była pierwsza i najbardziej znana.
Contax Zeissa, - całkowicie inna konstrukcja uważana w końcówce lat 30-tych, za szczyt precyzji i nowoczesności.
Kine-Exakta, - najmłodsza konstrukcja i najmniej znana, pierwsza lustrzanka małoobrazkowa, która już w latach 50-siątych miała zepchnąć na dalszy plan zarówno dalmierzową Leicę jak i Contaxa.
Wszystkie trzy aparaty to całkowicie odmienne konstrukcje mechaniczne!

Król Nikon wzorował swoje pierwsze konstrukcje na Contaxie. Wyłącznie na Contaxie.
Wszyscy pozostali (z małym wyjątkiem) producenci japońscy wzorowali się na Leice!
Jedynie mała, ale nadzwyczaj "poważna" Miranda, wzorowała się na konstrukcji Exakty.

Rosjanie z kolei skopiowali Leicę już w 1934r. i produkowali ją w Trudkomunie im. Feliksa Dzierżyńskiego w Charkowie, pod nazwą FED (Feliks Edmundowicz Dzierżyński).
W 45-tym roku wywieźli do Kijowa kompletną fabrykę Zeiss Ikon, produkującą Contaxa i obiektywy do nich.
W latach 50-tych, Rosjanie rozpoczęli produkcję zmodernizowanego FED-a w Moskwie pod nazwą Zorkij (ostry!) i adaptowali do tego aparatu obiektywy Zeissa stosowane wcześniej w Contaxach.
Także w latach 50-tych powstał pierwszy Zenit. Była to Zorka z wbudowaną komorą lustra i celownikiem pryzmatycznym.
Obiektywy do Zenita trzeba było opracować na nowo (inna odległość obrazowa niż w aparatach dalmierzowych, więc o adaptacji obiektywów Contaxa nie było mowy)
Rosjanie "zapożyczyli" więc, optykę do Exakty z DDR (wtedy w latach 50-siątych najlepszego zawodowego aparatu na świecie!)
Standardowy Helios 44, to Biotar 2/58mm. jenajskiego Zeissa.

Stąd wielu fotoamatorów głowi się dlaczego ich zdjęcia ze starego Zenita były o wiele bardziej efektowne, niż produkty tworzone wymarzonymi japońskimi kompaktami.

Zawiłe te losy konstrukcji małoobrazkowych, jak zresztą i losy ludzi w XX-tym wieku!

arturo66

arturo66 2011-04-04

fajny

empiwi

empiwi 2011-04-04

Format 5x7cali(127x177,8mm).Wyposazony w obiektyw Rodenstock Doppel Anastigmat1912 o ogniskowej 180mm/5.4(5.4-50). Czasy100/s-1s.
Jeszcze uzywany do lat 50tych w zakladzie fotograficznym w Nowym Jorku.Posiada pięć kaset drewnianych z wkladami na klisze.

dodaj komentarz

kolejne >