TADEK...

TADEK...

W PORCIE CZERNIAKOWSKIMPort Czerniakowski jest portem rzecznym znajdującym się w Warszawie na lewym brzegu Wisły, w dzielnicy Śródmieście na wysokości osiedla Solec.Wejście dla jednostek pływających, znajduje się na lewym brzegu, na 511 kilometrze szlaku żeglownego Wisły, czyli pomiędzy Mostem Poniatowskiego a Mostem Łazienkowskim. Od wejścia do portu wiedzie w kierunku południowym kanał o długości ok. jednego kilometra położony wzdłuż ulic Solec i Czerniakowskiej oddzielając od lądu Cypel Czerniakowski. Kanał portowy kończy się basenem dawnego zimowiska statków (zwanego dziś potocznie "patelnią").

Kanał portowy w dwóch miejscach przecinany jest przez ciągi komunikacyjne. U wylotu portu znajduje się brama powodziowa a w środku Most Łazienkowski.

Na teren cypla można wjechać samochodem, lub rowerem ul. Zaruskiego, a na teren dawnej stoczni alejką bez nazwy, będącą przedłużeniem ulicy Łazienkowskiej. Tę samą drogę można odbyć też rowerem, motocyklem lub skuterem. Nie wyklucza się także możliwości wycieczki pieszej.We wczesnym okresie osadnictwa na tym terenie Wisła była ok. trzy razy szersza, a jej podzielone nurty opływały liczne zadrzewione kępy niosąc wędrujące ławice piasku. Rozlewała się też kilka razy do roku. Mieszkańcy Solca od zawsze chcieli poskromić rzekę i aby nie przedzierać się przez błota budowali groble, kanały odwadniające nadrzeczne bagna i kamienne tamy osłaniające osiedle. W połowie XV w. usypali jedną z takich tam na wysokości dzisiejszej ulicy Łazienkowskiej, stanowiącej ówcześnie granice włości. Wiosenny przybór wody w 1474 r. wyciął powyżej tamy długą rynnę wzdłuż krawędzi niższego tarasu rzecznego, równoległą do drogi Czerniakowskiej tworząc jezioro Łacha.

Sytuacja ta trwała w miarę stabilnie aż do połowy XIX w., kiedy regulacja Saskiej Kępy przeprowadzona przez Piotra Steinkellera spowodowała znaczny wzrost dynamiki rzeki. Nurt rzeki skierowany został ku lewemu brzegowi i zaczął podmywać brzeg Solca. W celu umocnienia nabrzeża przeprowadzono szereg prac, m.in. budowę bulwarów i wzmocnienie tamy na Solczyku, która chroniła drogę Czerniakowską. Od 1848 r. funkcjonowały w tym rejonie Warsztaty Żeglugi Parowej Hrabiego Andrzeja Zamoyskiego, w których zbudowano m.in. holownik parowy Wisła.

Próba uregulowania lewego brzegu Wisły spowodowała, że podczas gwałtownej letniej powodzi w 1884 r., brzeg rzeki przesunął się w stronę Kępy Gocławskiej o ponad pół kilometra. Powstała wtedy gigantyczna piaszczysta łacha, na której Lindleyowie zbudowali Stację Pomp Rzecznych. Pozostała zatoka została wykorzystana przez inż. Kwicińskiego, który zbudował basen zimowy. Prace zostały ukończone w 1904 r.Teren Portu Czerniakowskiego ma wielką wartość przyrodniczą. Ze względu na niezamarzający, czysty przepływ i różnorodność szaty roślinnej, sprzyja zwierzętom wodnym tworząc dogodne warunki żerowania, rozrodu i odpoczynku. Żyje tu wiele gatunków ryb i raki. Można spotkać wydrę, bobra i lisa. Przylatuje również wiele gatunków ptaków. Przy odrobinie szczęścia można zaobserwować: czaple, rybitwy, kormorany – szczególnie liczne w okresie przelotów, orły bieliki, dzięcioła zielonego, nurogęsi, gągoły, pliszki siwe, myszołowy, gile, raniuszki, sowy uszate, puszczyka i pustułki.WIĘCEJ NAhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Port_Czerniakowski

dodane na fotoforum:

fiolek1

fiolek1 2011-05-02

ciekawe ujęcie...
bardzo tajemnicze a zarazem straszne.

kropka7

kropka7 2011-05-02

Hm ... i że to pływa ???
fajne miejsca wypatrujesz ...!

kazia53

kazia53 2011-05-02

Fajny kadr!

darek

darek 2011-05-02

dobry tekst ...
Ty to jesteś mądra !!!

tczew54

tczew54 2011-05-02

Świetny opis i zdjęcia TADKA. Coraz bardziej poznaję Warszawę.

dodaj komentarz

kolejne >