WARSZAWA - NOWY ŚWIAT

WARSZAWA - NOWY ŚWIAT

Kazimierz Leski ps. Bradl (ur. 21 czerwca 1912 w Warszawie, zm. 27 maja 2000 tamże) – żołnierz AK, wynalazca, z wykształcenia inżynier mechanik.
W 1936 r. wyjechał do Holandii, do pracy w centralnym holenderskim biurze konstrukcyjnym okrętów – Nederlandsche Veerenigde Scheepsbour Bureaux w Hadze, gdzie początkowo pracował jako kreślarz. W Holandii kontynuował naukę zostając absolwentem Wydziału Budowy Okrętów Politechniki w Delft.
Po zakończeniu kariery kreślarza, Kazimierz Leski rozpoczął pracę w dziale okrętów podwodnych. Do jego obowiązków należało umiejscawianie w projektach okrętów wytypowanych urządzeń i maszyn, wraz z zaprojektowaniem i obliczeniami wytrzymałościowymi fundamentów i zawieszeń. W tym czasie uczestniczył m.in. w projektowaniu okrętów podwodnych ORP Sęp i ORP Orzeł, które budowano w stoczni Koninklijke Maatschappij na zamówienie polskiej marynarki wojennej. Dość szybko dał się poznać jako twórczy konstruktor, opracowując m.in. nowe, zasadniczo inne niż dotychczas stosowane, elastyczne posadowienie szybkoobrotowych (20000 obr/min) dmuchaw powietrznych szasowania balastów, co usunęło źródło dość częstych i trudnych do naprawy ich awarii w morzu. W czasie budowy ORP Orzeł Leski odpowiedzialny był za sprawy siłowni.
Na początku II wojny światowej jako pilot samolotu Lublin R-XVIII F, został zestrzelony przez Armię Czerwoną; ranny i wzięty do niewoli, uciekł z niej do Lwowa, a następnie przedostał się do Warszawy. Włączył się do polskiej organizacji wywiadowczej Muszkieterzy. Następnie, po jej rozwiązaniu, przeniesiony do Związku Walki Zbrojnej, a następnie do II Oddziału Komendy Głównej Armii Krajowej. Zajmował się wywiadem komunikacyjnym i kontrwywiadem, a także tworzeniem szlaków kurierskich na froncie zachodnim. M.in. jako generał wojsk technicznych, von Hallman, zdobył plany fortyfikacyjne jednego z odcinków Wału Atlantyckiego. Występował także pod fałszywym nazwiskiem gen. Karla Leopolda Jansena
W powstaniu warszawskim walczył jako dowódca kompanii batalionu Miłosz. Za męstwo został odznaczony Krzyżem Virtuti Militari i 3-krotnie Krzyżem Walecznych. Po kapitulacji uciekł z kolumny jenieckiej. Pełnił funkcję szefa Sztabu Obszaru Zachodniego AK, a następnie Delegatury Sił Zbrojnych na Kraj.
W chwili wejścia Sowietów do Polski, podjął pracę w Stoczni Gdańskiej, utrzymując cały czas kontakt z podziemiem. Był szefem sztabu obszaru zachodniego Delegatury Sił Zbrojnych. Został aresztowany w 1945 r., jednak udało mu się uciec. W lipcu 1945 roku ponownie został aresztowany przez UB.
W procesie I Komendy WiN sąd skazał go na 12 lat więzienia. Wyrok zmniejszono do sześciu lat. Po odbyciu kary Kazimierza Leskiego skazano ponownie na 10 lat "za współpracę z okupantem". Wyszedł po odbyciu niespełna połowy kary, w 1955 r.
Po rehabilitacji w 1957 r. pracował w przemyśle okrętowym, a później został pracownikiem naukowym i dyrektorem Ośrodka Informacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk. Był autorem wielu patentów i ok. 150 prac naukowych. Był organizatorem ruchu wynalazczego i honorowym prezesem Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów.
Po odzyskaniu suwerenności przez Polskę w 1989 r., został przewodniczącym Związku Powstańców Warszawskich

dodane na fotoforum:

graniac

graniac 2011-07-03

Piękna postać... ze wspaniałym życiorysem...
pozdrawiam i dobrej nocki życzę:-)

grazyna

grazyna 2011-07-03

z ciekawością przeczytałam jego życiorys ;)

basiah

basiah 2011-07-03

Barwna postac:) dziękuję za wspaniale informacje o tym zacnym czlowieku:) piękna tablica...dobranoc moi mili:)

kaa4224

kaa4224 2011-07-04

Bo był POLAKIEM i warszawiakiem.Pozdrawiam.

hasan1

hasan1 2011-07-04

super całość

bajka2

bajka2 2011-07-04

Piekna i ciekawa postać.Dziękuję za wspaniałe informacje o tym człowieku.Pozdrawiam i życzę spokojnej nocy.Dobranoc:)

halb09

halb09 2011-07-04

Barwna postać....życiorysem można by obdzielić kilka osób....

pegasus

pegasus 2011-07-05

Pięknie i historycznie .
Dobry Wieczór Państwu !
Pozdrawiam serdecznie .

dodaj komentarz

kolejne >