Czekanie na wózek

Czekanie na wózek

Kanał Elbląski (niem. Oberländischer Kanal, do 1945 Kanał Oberlandzki) – żeglowna droga wodna na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.Kanał Elbląski to najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Jego długość wynosi 83,3km (43,82 km – kanał sztuczny,39,48 km – jeziora).Całkowita długość kanału
z odgałęzieniami wynosi 144,3 km.
Kanał łączy Jezioro Drużno z Drwęcą oraz
z jeziorem Jeziorak. Z jeziora Drużno, poprzez rzekę Elbląg z Zalewem Wiślanym a także przez kanał Jagielloński, Nogat i Wisłę
z Morzem Bałtyckim.Część Kanału, od śluzy w Miłomłynie do jez. Drużno, nosi nazwę Kanału Warmińskiego. Ma długość 52 km oraz
5 pochylni i 2 śluzy.Przy budowie Kanału Elbląskiego wykorzystano jeziora leżące na różnych wysokościach między Ostródą
i Zalewem Wiślanym. Różnica poziomów sięga 100 m. Osobliwością na skalę europejską jest zespół 5 pochylni, po których przetacza się statki na specjalnych platformach ustawionych na szynach. Od kanału odgałęzia się kilka szlaków wodnych, m.in. Ostróda – jezioro Szeląg Mały, Ostróda – Jezioro Drwęckie – rzeka Drwęca – Wisła.
Nad projektem kanału zaczęto pracować
w 1837 a prace rozpoczęto w 1844 roku. Cztery pierwsze pochylnie suche: Buczyniec, Kąty, Oleśnica i Jelenie uruchomiono w 1860 roku. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacob Steenke, który przyjął zlecenie Fryderyka II, pragnącego połączyć szlakiem żeglownym Prusy Wschodnie z Bałtykiem.
W latach 1872-1876 – uruchomiono trzy kolejne śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś. Ostatnia pochylnia Całuny (położoną najbliżej jeziora Drużno) budowana była w latach 1874-1881.

dodane na fotoforum: