working title: archive

working title: archive

Przez ostatnie miesiące głośno było o oddziale muzeum ms2 otwartym w dawnej tkalni w Manufakturze. Od wczoraj nowe, zaskakujące wystawy można oglądać w głównej siedzibie przy ul. Więckowskiego 36.
Z zewnątrz Pałac Poznańskich szarzeje i może nie zachęca do odwiedzin. Jednak w środku pachnie świeżością. Już główne wejście z rozsuniętą metalową bramą (zamknięta od 1946 r.) i nowoczesnymi szklanymi drzwiami na fotokomórkę zapowiada wiele zmian wewnątrz.
Po wejściu na lewo w dawnych salach wystaw czasowych zaaranżowano małą księgarnię z wydawnictwami dotyczącymi plastyki i krytyki. Za nią jest kawiarnia w kształcie litery "L", która ma pełnić rolę klubu muzycznego oraz miejsca dyskusji, wykładów czy pokazów filmowych. Jej wystrój nawiązuje do charakteru wystawienniczego instytucji (mleczne szyby, meble z jasnej sklejki, sofy w kształcie skrzyń na przewożenie dzieł sztuki, neoplastyczne barwy kontrastujące z przeważającą bielą ścian). Kiedy usiądziemy na miękkich siedziskach, warto spojrzeć na sufit. Przez dziesiątki lat zasłonięty, teraz po odrestaurowaniu zachwyca: to cztery misternie zdobione, eklektyczne plafony.
Nie zmieniły się pomieszczenia znajdujące się z prawej strony głównego wejścia. Na pierwszym i drugim piętrze pozostawiono sale wystaw czasowych i Salę Neoplastyczną (zaprojektowaną przez Władysława Strzemińskiego), z której muzeum słynie na całym świecie. Pomieszczenia zostały odmalowane. Pojawiły się dodatkowe kartonowo-gipsowe ściany inaczej aranżujące przestrzeń sal. Jak przystało na muzeum sztuki nowoczesnej, nawet szatnia ma nowoczesny design.

Na obu piętrach można oglądać wystawy. Na pierwszym ekspozycję "Tytuł roboczy: archiwum" oryginalnie ujmującą historię łódzkiej placówki, a na drugim piętrze zobaczymy wystawę "Powtarzam je, by doścignąć" Elżbiety Jabłońskiej i Marii Morzuch - projekt zapowiadający serię działań wokół Sali Neoplastycznej.
Remont głównej siedziby trwał pół roku. Po przeniesieniu stałej kolekcji XX w. do ms2, budynek przy ul. Więckowskiego ma pełnić nie tylko rolę wystawienniczą. - Kiedy zostałem dyrektorem, jedną z rzeczy, która najbardziej mnie irytowała, była zamknięta na głucho brama główna - mówi Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki. - W sposób symboliczny odzwierciedlały stosunek muzeum do otoczenia. Mam nadzieję, że z naszą architektoniczną zmianą nastąpi też zmiana nastawienia ludzi omijających dotychczas ten budynek. Ma to być miejsce przyjazne, które nie do końca kojarzy się z tradycyjnym myśleniem o muzeum. Stąd pomysł na klub. Chcemy stać się centrum żywego reagowania na zmiany zachodzące w sztuce i szerzej - we współczesnej kulturze. Planujemy programy edukacyjne, a także projekty związane z filmem eksperymentalnym, sztuką wideo i performance.
W analogii do ms2 w Manufakturze, siedziba Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego przyjęła nazwę ms.

https://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35135,6323087,Brama_otwarta.html

Working Title: Archive (Tytuł Roboczy: Archiwum)
26th Feb. 2009, 18.00
Working Title: Archive is part of an international project Art Always Has Its Consequences. Not accidentally, the exhibition will be presented at a turning point in the history of the Muzeum Sztuki. Several months after the inauguration of the new branch of the Museum (ms2), the reactivation of the building which performed the function of the main venue of the Museum will take place. Moving the collection of art to ms2 in November 2008 was not a gesture of turning from historic roots. Just the opposite: it was an important contribution to analysing the history of the Museum. The exhibition Working Title: Archive is the first project in the history of the Muzeum Sztuki which dwells on a museum archive.

Contemporary culture functions in an archive mode – documenting and recording every aspect of the surrounding reality. At the same time we live in a ‘Net culture’ – giving priority to the inflow of new information, we tend to forget quickly to what extent we have been shaped by the past. One of the places in which the link between the past and the present can be reflected on is a museum archive – considering not only what it contains but also what is lacking: the absence, the gaps, the neglected and the forgotten.

The exhibition Working Title: Archive consists of three parts. Marysia Lewandowska questions the authority of the institution, focusing on its peripheral activity. In her project Loving Museum (Czułe muzeum), an official and a private face of the institution alternate in interviews, films and sound records from the archives of Telewizja Łódź (Lodz Television), Radio Łódź (Lodz Radio) and the Museum itself. The works of Lasse Schmidt Hansen intrigue with his meticulous attention to detail. His activity is rooted in the contemporary drive for documenting and bureaucratization. The third part of the project dwells on Constructivism in Poland 1923-1936 (Konstruktywizm w Polsce 1923-1936), one of the most famous exhibitions in the history of the Muzeum Sztuki, changing Polish constructivism into an inherent part of the western history of art. Since its premiere in Essen in 1973 it was presented in seventeen places in the world.

https://www.msl.org.pl/en/wystawy/article/783/sub,biezace

pawcio

pawcio 2009-03-03

a gdzie rufus??? :))


aaaha dziś troche artystyki :)

dodaj komentarz

kolejne >