Zamiłowania Krzysztofa Ossolińskiego do symboliki i astrologii wpłynęły zapewne na układ przestrzenny budynku pałacowego, który symbolizując trwanie w czasie rodu Ossolińskich posiadał podobno 4 baszty, 12 sal, 52 komnaty i 365 okien - analogicznie do pór roku, miesięcy, tygodni oraz dni w roku kalendarzowym.
Do tego nurtu nawiązuje także hieroglif przypominający stylizowaną literę W umieszczony z lewej strony portalu wjazdowego wieży bramnej, prawdopodobnie stanowiący detal ornamentyki aramejskiej, oznaczający wieczne trwanie. Główną jednak dekorację bramy zamkowej stanowiły dwie masywne płaskorzeźby, od których wywodzi się nazwa tego miejsca: symbolizujący kontrreformacyjne przekonania Ossolińskiego Krzyż oraz herb rodu Topór. Oba symbole zachowały się przy głównej bramie, chociaż dojście do nich jest utrudnione z uwagi na prowadzone prace remontowe. (na zdjęciu widać je pod kątem)
dodane na fotoforum: