Położona na odcinku 41,60–42,00 km Kanału Elbląskiego, jest środkową pochylnią Kanału. Posiada największą ze wszystkich pochylni różnicę poziomów wody. Na pochylni tej znajdują się typowe podstawowe obiekty i urządzenia, w tym:
• urządzenia do przeciągania jednostek pływających – dwa torowiska, na każdym z nich porusza się jeden wózek
• budynek maszynowni z kołem wodnym
• rurociąg stalowy, doprowadzający wodę na koło wodne
• kanał roboczy, odprowadzający wodę z koła wodnego na dolne stanowisko
• filar kół linowych na górnym stanowisku
• filar kół linowych na dolnym stanowisku
Cechą wyróżniającą Oleśnicę wśród innych pochylni jest przejście przez torowisko drogi lokalnej, stąd będąc na Oleśnicy można czasem zaobserwować, jak pragnący przejechać na drugą stronę torowiska samochód czeka aż „przejedzie” statek na wózku. Niespotykane na innych pochylniach jest przejście pod torowiskiem rzeki Klepy (Klepiny) z lewego brzegu kanału na prawy. Przejście wykonane zostało w postaci przepustu pod torowiskiem.