Bugatti Veyron 16.4 jest jednym z najszybszych i najdrozszych samochodow na świecie, ze zmierzoną prędkością maksymalną 407,5 km/h. Do setki rozpędza się w 2,5 s. Trafił do produkcji we wrześniu 2005. Produkowany jest przez Volkswagena. Sprzedawany pod marką Bugatti (Volkswagen jest obecnie właścicielem Bugatti). Został nazwany na cześć kierowcy wyścigowego Pierre'a Veyrona, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1939, ścigając się dla firmy Bugatti.
Barabus TKR osiągając 434,44 km/h zostal nowym liderem na drogach.Rozwój pojazdu rozpoczął się od zbudowania w roku 1999 samochodu koncepcyjnego 'EB 18/3 Veyron'. Po raz pierwszy pokazany na Targach Motoryzacyjnych w Tokio, wyglądem przypominał już ostateczną wersję produkcyjną samochodu. Główną różnicą było zastosowanie silnika W18 z trzema głowicami po 6 cylindrów każda. Veyron został zaprojektowany przez Hartmuta Warkussa z Volkswagena, zamiast Giorgetto Giugiaro, który projektował trzy wcześniejsze modele koncepcyjne Bugatti.
Prezes Volkswagena Ferdinand Piëch ogłosił produkcję Veyrona na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w roku 2001. Zapewniano, że będzie to najszybszy, najmocniejszy i najdroższy samochód w historii. Zamiast silnika W18, model produkcyjny miał być napędzany silnikiem W16. Jednostka ta, po raz pierwszy zastosowana w Bentleyu Hunaudi?res z 1999r., otrzymała cztery turbosprężarki, produkując deklarowaną moc 1001 KM (szczegółowe parametry silnika omówione są w sekcji Silnik). Prędkość maksymalna Veyrona miała wynosić 406 km/h, a cena kształtować się na poziomie 1 miliona euro.
Rozwój trwał cały rok 2001, aż EB 16/4 Veyron otrzymał status "zaawansowanego konceptu". Pod koniec 2001r. Bugatti ogłosiło, że samochód, oficjalnie nazwany Bugatti Veyron 16.4, wejdzie do produkcji w roku 2003. Jednakże w trakcie rozwoju napotykano na szereg poważnych problemów. Osiągnięcie wymaganej prędkości maksymalnej okazało się bardzo trudne ? jeden prototyp został zupełnie zniszczony w wypadku, a inny wypadł z toru podczas publicznej demonstracji na torze wyścigowym Laguna Seca (Monterey, Kalifornia, USA). Ze względu na te i inne wydarzenia, termin wprowadzenia auta do produkcji seryjnej stale się opóźniał.
Jeszcze tego samego roku Piëch odszedł na emeryturę ze stanowiska prezesa Grupy Volkswagena. Zastąpił go Bernd Pischetsrieder. Nowy prezes niezwłocznie skierował projekt z powrotem do studia, aby wprowadzić poważne poprawki. W grudniu 2003 dotychczasowego szefa Bugatti, Neumanna zastąpił Thomas Bscher, i poważne modyfikacje zostały wprowadzone w Veyronie pod nadzorem byłego inżyniera VW i szefa inżynierów Bugatti ? Wolfgang Schreiber.
Po wprowadzeniu samochodu do produkcji seryjnej, okazało się, że pomimo iż każdy Veyron jest sprzedawany po milion euro, produkcja jednego egzemplarza kosztuje ok. 6 mln euro. Nie jest to koszt wytworzenia pojedynczego samochodu, ale koszt całego przedsięwzięcia podzielony przez liczbę wyprodukowanych do tej pory egzemplarzy. Ze względu że Bugatti, a więc także i Volkswagen, tracą tyle pieniędzy, Jeremy Clarkson porównał Veyrona do Concorde
W przypadku Veyrona, minie wiele lat zanim Volkswagen będzie w stanie określić, czy ich inwestycja w superzaawansowane technologie opłaciła się. Jednym z kluczowych wskaźników będzie, jak wiele (jeśli w ogóle) z technologii wykorzystanych podczas konstruowania Veyrona, znajdzie zastosowanie w masowej produkcji samochodów.
dodane na fotoforum:
pamela5 2008-07-06
Piękny samochód. Wspaniale się prezentuje w tym kolorze.
Dodałeś dużo wiadomości o tym samochodzie, pod tym i pod innymi zdjęciami. Dobrze, bo pewnie nie szukałabym ich w necie. Te które tu są, okazały się bardzo ciekawe. Dzięki Twoim zdjęciom i tym, co tu napisałeś, poszerzyłam moją wiedzę na temat motoryzacji:-)