Gdańsk Brzeźno

Gdańsk Brzeźno

\\\"W XVIII wieku Brzeźno często pojawiało się w kronikach w kontekście morskich katastrof: np. w październiku 1749 r. czterodniowa nawałnica przyniosła tragiczne żniwo w postaci rozbitych o brzeźnieński brzeg trzech szkut drzewnych, na których nikt nie ocalał. Dwa inne statki kupieckie z Visby i Lubeki zostały wyrzucone na brzeg w okolicach Brzeźna, ponosząc wielkie starty materialne. W początkach grudnia tego roku znów zatonęło kilka statków, a z wywróconego w okolicach Brzeźna żaglowca wszyscy zginęli. Dlatego też Brzeźno było ważnym punktem nawigacyjnym mającym ułatwiać statkom bezpieczne wejście do gdańskiego portu. Na przełomie 1757/58 roku na brzegu w Brzeźnie postawiono dwie latarnie morskie, które wskazywały wejście do portu (źródłem światła był początkowo węgiel kamienny spalany w metalowych pojemnikach). W 1817 r. zainstalowano w latarniach nowe lampy z reflektorami, zastępując węgiel świecami, które po dwóch latach zamieniono na lampy gazowe. W 1843 r. na cyplu mola wschodniego zbudowano żelazną latarnię morską, która zastąpiła jedną z latarń w Brzeźnie. \\\"
www.wojazer.pl/brzezno/historia.php

dodane na fotoforum: