Obiekt w obrębie zabytkowego zespołu staromiejskiego Jarosławia tworzy zespół piwnic i składów kupieckich pochodzących z XVI - XVII w. Trasa zlokalizowana jest pod XVII-wieczną kamienicą Rydzikowską u zbiegu Rynku z ulicą Kasztelańską.
CHARAKTERYSTYKA, POCHODZENIE, WALORY, OCHRONA PRAWNA
W trakcie realizacji robót ratunkowo-zabezpieczających w podziemiach jarosławskiej Starówki, odkryte zostały a następnie udostępnione bardzo interesujące pod względem architektoniczno-budowlanym oraz historycznym chodniki i komory. Władze miasta postanowiły utworzyć z nich przy, współpracy ze Specjalistycznym Zespołem Naukowym AGH Podziemną Trasę Turystyczną i w ten sposób część zabytkowych podziemi uchronić przed zniszczeniem.
Wytypowano wybrane odcinki podziemia, posiadające pierwotną obudowę z cegły łączonej zwykłą zaprawą lessową lub lessowo-wapienną. Wykonano wszelkie niezbędne roboty budowlane, różnice poziomów połączono pochylniami oraz schodami, a poszczególne komory podziemi urozmaicono architektonicznie kamieniem i cegłą oraz wyposażono w ekspozycje historyczno - archeologiczne o charakterze wystawienniczym.
Uroczyste otwarcie nastąpiło 1 czerwca 1984 r., podczas którego społeczeństwo Miasta Jarosławia w hołdzie Naukowcowi AGH, nadało Podziemnej Trasie Turystycznej imię Profesora AGH Feliksa Zalewskiego.
W XV i XVI wieku Jarosław zaliczał się do najbogatszych miast nie tylko w Polsce, ale także w zachodnich stronach wschodniej Europy. Rozwijał się handel, słynne były jarmarki, na które przyjeżdżali kupcy z całego kraju i z zagranicy: z Niemiec, Włoch, Węgier, Armenii, Turcji i z innych krajów. W okresie targów Jarosław był zatłoczony wielojęzycznym tłumem kupców, mnóstwem zwierząt, ogromną ilością towarów z całej Europy i Azji. Całe miasto stanowiło jeden wielki obóz, gdzie alkohol lał się obficie, a często dochodziło do zwad i bójek. W podziemiach domów znajdowały się zaopatrzone w towary składy miejscowych lub przyjezdnych kupców.
Targowano skórami, pługami, nożami, kosami, sukniami i płótnami jedwabnymi, pieprzem, rybami, towarami południowymi, kobiercami, zbożem, żelazem, blachą, ołowiem, spiżem, solą, miodem, winem i szeregiem innych towarów. Ponadto na targ spędzano do 20 tysięcy koni i około 40 tysięcy wołów, nie licząc drobnej zwierzyny i nierogacizny. Corocznie szły z Jarosławia transporty wołów do Wrocławia, Saksonii i dalej ku Hamburgowi. Tak wspaniały rozwój handlu zawdzięczało miasto również położeniu nad spławną wówczas rzeką San, płynącą u podnóża wschodniej skarpy miasta. Dokumenty z lat 1570, 1625, 1650 i 1713 stwierdzają, że w Jarosławiu istniało specjalne Towarzystwo trudniące się handlem wodnym, budujące szkuty i galary. Sanem spławiano do Gdańska zboże, klepki, wina węgierskie itp. Handel wodny przynosił ogromne zyski dla miasta.
dodane na fotoforum: