Cztery pierwsze pochylnie w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy i Jelonkach wybudowane i uruchomione zostały do roku 1860. Piątą pochylnię w Całunach zbudowano w latach 1874-1881. Projekt budowy pochylni opracował i zrealizował niemiecki inżynier Georg Jacob Steenke. W pobliżu pochylni Buczyniec stanął w 1872 r. obelisk upamiętniający inżyniera.
angello 2009-05-10
Spokojnej nocki oraz kolorowych snów życzę :*
sur42 2009-05-10
Pszepraszam za pytanie ale wytlumacz co to jest "pochylnia" fotki ciekawe ale tu w argentynie nie mam kogo zapytac
gosha47 2009-05-10
Jasne... dla zainteresowanych: to budowla hydrotechniczna, która umożliwia pokonanie na szlaku żeglownym znacznej różnicy wysokości. W tym przypadku różnica poziomu wody pomiędzy pierwszą a ostatnią pochylnią wynosi 99,5 metrów (w przypadku śluzy, gdzie szlak wodny przegrodzony jest i zamykany wrotami różnica poziomu wody jest zwykle kilkumetrowa). A działa to w ten sposób, że łódź (też mniejsze statki) podpływa nad specjalną platformę, tzw. wózek, gdzie jest cumowana. Wózek jest umieszczony na szynach (podobnych do kolejowych – co widać na zdjęciach), a następnie wózek jest na linach wyciągany z wody po pochylni i "przejeżdża" po lądzie. Każda pochylnia jest dwukierunkowa – można jednocześnie jedną łódź wyciągać do góry, a drugą opuszczać w dół. A te wielkie koła na zdjęciach to elementy turbin wodnych, które napędzają cały ten mechanizm.
anyart 2009-05-11
Dzięki Gosiu za prezentację (szczerze mówiąc też nie wiedziałam cóż to takiego... teraz i wiem i zobaczyłam:))