Do niedawna przez sandomierski most kolejowy przejeżdżały liczne składy pociągów pasażerskich. Niestety od kilku lat co jakiś czas przejedzie tędy tylko skałd towarowy. Most, rdzewieje, trakcja niszczeje...a modernizacja tego odcinka kolejowego przewidziana jest po... 2020 roku. Zatem zostało nam jeszcze kilka lat, więc zanim to nastapi zachęcam do poznania krótkiej historii sandomierskiego mostu kolejowego, ktory dziś stanowi najkrótszą pieszą przeprawę pasażerską (mimo tabliczki przejście zabronione) pomiędzy Kamieniem, Mściowej oraz Metanem a leżącymi po prawej stornie Wisły miejscowościami Gorzyce, Trześń czy Sokolniki.
Most kolejowy na Wiśle w Sandomierzu na 476,3 m długości, oraz 5,8 m szerokości. Jest to kontrukcja 8-przęsłowa. Historia mostu w tym miejscu sięga roku 1915, kiedy to w tym meijscu powstała tymczasowa przeprawa zbudowana przez rosjan. W tym samym roku konstrukcja została zniszczona przez powódź i odbudowana w 1916 roku.
Obecna kontrukcja powstała w 1928 roku. Autorem konstrukcji był Andrzej Pszenicki, podpór zaś Stanisław Kabaczyński. W 1944 roku most został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie. W 1945 odbudowano podpory a w 1948 uszkodzone elementy konstrukcji.
Tak oto sandomeirski most kolejowy stoi do dnia dzisiejszego, służąc jedynie pieszym i gnieżdżącym się tam ptakom ... szkoda tylko że nie służy najważniejszemu, czyli regularnemu transportowi kolejowemu.
autor /PK/
dodane na fotoforum:
pabloz 2011-09-28
W Rzeszowie most na Wisłoku był w podobnym stanie (rdza) i zdecydowano o rozbiórce i budowie całkiem nowej konstrukcji...
http://www.garnek.pl/pabloz/5033631