Cytaty… na świeczniku!

Cytaty… na świeczniku!

Cytat jest pełnoprawnym gatunkiem literackim.
Ale tylko równy jemu potrafi je rozszyfrować.
/Olga Tokarczuk, Empuzjon/

Niektórzy nie lubią…
szampana, homarów, ostryg, kawioru,
słońca, deszczu, wiatru, śniegu,
ale z gustami się nie dyskutuje.

Dziękuję mojej Przyjaciółce za bezcenny (dla mnie) egzemplarz z Premiery „Empuzjonu” z 2 czerwca 2022 r. z autografem Autorki.
Osobliwa narracja powieści fascynuje,
freudowska psychoanaliza przytłacza,
aura grozy wciąga,
wątek kryminalny przeraża,
a mroczne siły władające Görbersdorfem… snują się między wierszami i nawet na fotce są widoczne ;))

https://youtu.be/vt4SZrLVuMM
Empuzjon - fragmenty czyta Olga Tokarczuk
Filmowe kadry z lat świetności dzisiejszego Sokołowska

lucilla

lucilla 2023-01-22

Lubię tę autorkę i poznaję Jej książki :)

jairena

jairena 2023-01-22

- no cóż , po jednym łyknięciu a jak nie pomoże to po powtórce schwärmerei i cytat wyda się nie taki straszny i bardziej zrozumiały , łatwy do rozszyfrowania :)

jairena

jairena 2023-01-22

- ps. nie tylko poznałam książkę ale i rozpoznałam:)

wojci65

wojci65 2023-01-22

Chciałbym kiedyś poznać Sokołowsko i sprawdzić czy rzeczywiście panuje tam taka atmosfera tajemniczości.

helios7

helios7 2023-01-22

Też chcę tam kiedyś zajrzeć, ale… przed zmierzchem ;))
Sokołowsko z lotu ptaka:
https://youtu.be/zJt6vJ0SfDY

krysiaa

krysiaa 2023-01-22

Jeszcze jej książki nie czytałam...pozdrawiam:)

ewusia

ewusia 2023-01-22

Cenię sobie informacje lub czyjeś myśli
zawarte w cytatach myślących, mądrych
ludzi. Co ciekawe, bardzo często
zgadzam się z nimi w całości.
Staram się też napisać, czyje są to słowa.

awangar

awangar 2023-01-22

I ja cenię sobie wybrane fragmenty literackie......ta lektura przede mną..:)

henry

henry 2023-01-22

Córa czytuje Tokarczuk...
ja chyba nie dorosłam....

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-23

hmm...mam niejakie problemy z drugim stwierdzeniem p. Tokarczuk...myśl wyrażona w cytacie nie powinna być szyfrem a przesłaniem nie sprawiającym trudności w zrozumieniu dla każdego o średnim IQ.
W takim ujęciu jak wyżej p. Tokarczuk zakłada że mądra myśl może być tylko rozszyfrowana przez równie mądrego jak autor cytatu, niejako sugerując swoją wyższość super deszyfranta o dużym ego.

jairena

jairena 2023-01-23

- na spotkaniu w Nowej Rudzie latem 2022 r. Noblistka stwierdziła, iż „  literatura nie jest dla idiotów „   Tym kontrowersyjnym stwierdzeniem wywołała dyskusję , lecz… z drugiej strony, czyż nie miała racji? Nie umniejszając , a wprost przeciwnie, nie uwiększając intelektowi ministra od „wielkiej i wszelkiej kultury, na miarę jego możliwości” trzeba przyznać, iż uczciwie przyznał się , iż „Księgi Jakubowe” sporym wysiłkiem doczytał do 16 strony.

helios7

helios7 2023-01-23

gr8gaj - moim zdaniem chodzi o percepcję, nie o IQ. Do niektórych osób tekst, choć piękny i mądry, nie przemawia…

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-23

może się mylę ale percepcja jest jest wykładnikiem IQ, jak myślę percepcja chodzi razem z wyobraźnią, bez niej trudno mówić o pięknie...

helios7

helios7 2023-01-23

jairena - po gorzkawo-słodkiej Schwärmerei to i ja zacznę (sama od siebie) pisać, jeśli nie fraszki, to igraszki (słowne) ;)
Co do wypowiedzi Olgi Tokarczuk - użyła dość popularnego w mowie potocznej, obraźliwego określenia, które moim zdaniem zostało wyrwane z kontekstu i wzięte zbyt dosłownie.
„Nigdy nie oczekiwałam, że wszyscy mają czytać i że moje książki mają iść pod strzechy. Wcale nie chcę, żeby szły pod strzechy. Literatura nie jest dla idiotów. Żeby czytać książki, trzeba mieć jakąś kompetencję, mieć wrażliwość, pewne rozeznanie w kulturze”.
Choć wyszło jak wyszło, faktem jest, że
- nie istnieją książki, które czytaliby wszyscy
- z tego wynika, że nie trafią pod strzechy
- literatura nie jest dla ignorantów

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-23

idiotyczne jest stwierdzenie że literatura jest nie dla idiotów, w domyśle jak mniemam literatury p.Tokarczuk!...kontekst jest tu jednoznaczny...
dodam że nie zapoznałem się z twórczością P. Tokarczuk i pewnie się nie zapoznam żeby nie wyjść za idiotę lub w łagodniejszej formie za ignoranta :))

jairena

jairena 2023-01-23

- brawo! Na wszelki wypadek proponuję " wziąć na indeks" jeszcze innych literatów. Większa gwarancja zabezpieczenia się.

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-24

dziękuję za troskę o moje "zabezpieczenie" a selekcję prowadzi p.Tokarczuk stawiając oceny na wyrost...

................... Nagroda Nobla nie upoważnia do arogancji......................

helios7

helios7 2023-01-24

gr8gaj - Wypowiedź Olgi Tokarczuk wywołała burzę i jak widać, porusza do głębi…
Prof. Czapliński twierdzi, że Tokarczuk nie powinna była włączać się w spór i wyjaśnia:
Pisarka nie stawiała swoim czytelnikom wygórowanych wymagań związanych z erudycją. Czego od nich, od nas oczekuje? Jednej rzeczy: abyśmy gotowi byli zawiesić przekonania i dali się zabrać na spotkanie z czymś innym – wykraczającym poza proste podziały. Takie, które wyznaczają granice między męskim i żeńskim, boskim i ludzkim, ludzkim i zwierzęcym. Bez względu na słowa wypowiedziane podczas festiwalu, jej książki takie właśnie pozostaną – otwarte.
Co zatem miała na myśli mówiąc, że literatura nie jest dla idiotów? Sądzę, że dokładną odwrotność tego, co jej przypisano. Nie chciała powiedzieć, że literatura nie jest dla głupich, lecz że książki nie są dla ludzi, którzy uważają, że wiedzą lepiej. W tym sensie "idiotą" jest ktoś, kto poucza innych jak powinni żyć i pisać, jak i co powinni czytać. W końcu źródłowo – czyli...

helios7

helios7 2023-01-24

w starożytnej grece – idiōtēs oznaczało kogoś zamkniętego we własnych sprawach, obojętnego na świat zewnętrzny.

gr8gaj - Osoba Olgi Tokarczuk była dużo wcześniej krytykowana, a jej twórczość wyśmiewana… przez ignorantów. Myślę, że były to słowa do tych, którzy nie mogąc przebrnąć przez jej tekst, mieli najwięcej do powiedzenia na temat jej twórczości.

helios7

helios7 2023-01-24

Szerzej o kontrowersyjnej wypowiedzi
https://ksiazki.wp.pl/czy-tokarczuk-obrazila-nieczytajacych-polakow-6792072259255008a


Dla wielu z nas było wielkim zaskoczeniem to, że w momencie ogłoszenia wielkiego sukcesu autorki (Nagroda Nobla), zaczęła się na nią nagonka… A to fryzura, a to styl ubierania się, a to weganizm (opublikowano nawet fotkę z lat studenckich jak opieka kiełbasę na ognisku)itp. itd. Snuto domysły dlaczego została jej przyznana nagroda, bo przecież nie za twórczość literacką.

jairena

jairena 2023-01-24

- Witold Gombrowicz w „Dziennik b1953-1956” na str. 294 / WL. 1986/
przytacza taką scenkę, iż na pewnym przyjęciu do znanego argentyńskiego pisarza podchodzi jeden z gości- skądinąd osoba dobrze wychowana i mówi do tegoż pisarza : Pan jest bałwan!
Kiedy zapytano go, co budzi w nim taką kontrowersję , czy też może jakąś książkę przeczytał, która go wzburzyła – odpowiedział, że nic nie czytał a powiedział tak na wszelki wypadek „ żeby sobie za dużo nie wyobrażał”:)

- to tak a propos :)

basiah

basiah 2023-01-24

Uwielbiam te autorke.. ale to szczescie miec jej ksiazke z autografem.. zazdraszczam :)

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-25

helios7...ja nie odnoszę się do p.Tokarczuk twórczości bo jej nie znam i nie każdy,jak sądzę, musi znać, czytanie literatury nie jest obowiązkiem (poza szkołą) a bardziej własną potrzebą.
Czy słyszałaś od Bill'a Gates'a (Microsoft), Steve'a Jobs'a (Apple), twórców internetu czy telefonii komórkowej, od astrofizyków próbujących dociec jak powstał wszechświat, że ich prace /dokonania są nie dla idiotów? to byłaby arogancka antyreklama dla swoich osiągnięć.
Dziwne jest, dla mnie, że inni próbują wiedzieć lepiej co p. Tokarczuk miała na myśli niż ona sama...powiedziała to co obcesowo powiedziała... i nikt inny, nikt, tylko ONA może najlepiej wyjaśnić kontrowersję jaką wywołała, żadne autorytety nie mogą być w tej kwestii
wiarygodne bo tłumaczeniem podważają autorytet zainteresowanej. Przypuszczam że krótkie "przepraszam" jest tu słowem nie do wyartykułowania.

helios7

helios7 2023-01-25

gr8gaj - czy słyszałeś, by ich atakowano, a z ich osiągnięć się wyśmiewano?
Rok przed tą wypowiedzią miała miejsce akcja „Odeślij Oldze książkę”. Warto przeczytać artykuł pt.
Brutalnie zniszczone książki odesłano Fundacji Olgi Tokarczuk.
Fragment:
„Tej żmiji odebrać obywatelstwo” (pisownia oryg.), „Nie szkauj Polski” (pisownia oryg.) czy „Targowica” to hasła, które pojawiły się w książkach nadesłanych Fundacji Olgi Tokarczuk.

Słowa Olgi były skierowane do uczestników tej i tym podobnych akcji… Nie zrozumieli, potępili i dali wyraz swej inteligencji!

Co do przeprosin:

PRZEPRASZAM CIĘ, OLGO!

gr8gaj

gr8gaj 2023-01-26

helios7...nie atakowano tych ludzi bo chyba nie stworzyli takiej okazji i raczej zachęcali do korzystania z ich dokonań czy wiedzy

nie trawię chamskich personalnie zachowań moich rodaków, wobec każdego, nie wyłączając p.Tokarczuk...

sama napisałaś wcześniej że p. Tokarczuk użyła obraźliwego potocznie określenia (nb. p. Tokarczuk nie jest potoczną osobą) i wg. mnie powinna pokazać że po ulicy pod nazwą PRZEPRASZAM potrafi poruszać się w obu kierunkach...

i na koniec...nie chciałabyś żeby p.Olga zachowała się tak szlachetnie jak Ty???

aasiao

aasiao 2023-01-26

"Wcale nie chcę, żeby szły pod strzechy. Literatura nie jest dla idiotów". Czyli "pod strzechami" żyją idioci, czyli zwykli ludzie to idioci,a literatura nie jest dla nich. Ta wypowiedź jest bardzo jasna, i choćbyś wyczyniała nie wiem jaką ekwilibrystykę , ona powiedziała to po polsku, a po polsku idiota znaczy idiota, osoba ograniczona umysłowo,więc jest to wypowiedź arogancka i obraźliwa dla czytelników.

aasiao

aasiao 2023-01-26

Przeczytałam dwie wczesne książki Tokarczuk, ale więcej nie przeczytam, i nie zamierzam się zmuszać. Po prostu nie odpowiada mi klimat jej powieści, "aura grozy i mrocznych sił", ani kobieta z brodą na krzyżu. Nie czuję się wcale z tego powodu idiotką. Psychologię, filozofię można znaleźć w książkach z tej dziedziny, nie muszę jej szukać w literackiej otoczce.
Zgadzam się z tym , że akcja przeciw autorce z odsyłaniem książek była obrzydliwą nagonką i nie powinna mieć miejsca.

helios7

helios7 2023-01-27

Użyte przez Olgę słowo idiota przestało być używane w odniesieniu do cierpiących na idiotyzm ludzi, do ludzi upośledzonych umysłowo. Współcześnie używane jest wtedy, gdy chcemy się wyrazić negatywnie za pomocą mocnych słów o osobie, z którą nie możemy się porozumieć, do której coś nie dociera.
Thomasa Ericson - „Otoczeni przez idiotów.”
John Hoover - „Trudni ludzie. Jak przetrwać w związku z idiotą”
Maxime Rovere - „Co zrobić z idiotami. I samemu nie wyjść na idiotę”

astra40

astra40 2023-01-28

Bezcenna pamiątka!

(komentarze wyłączone)