Dworzec kolejowy w...

Dworzec kolejowy w...

(Szkoda, że już nie służy podróżnym...)
:-)


Dworzec kolejowy w Kamiennej Górze powstał w związku z budową linii kolejowej do Wrocławia i otwarty został 6 sierpnia 1869 r. 29 grudnia 1869 r. otwarta została jednotorowa linia kolejowa o długości 5,4 km, która połączyła Kamienną Górę i Sędzisław, a jej drugi tor wybudowano w początkach XX w., w ramach modernizacji sieci kolejowej Dolnego Śląska. Następnie linia ta została zelektryfikowana w sierpniu 1921 r. Równocześnie 29 grudnia 1869 r. otwarto jednotorową linię kolejową o długości 12,5 km relacji Kamienna Góra-Lubawka i dalej do czeskiego Královca. 2 października 1899 r. otwarto jednotorową linię kolejową długości 21,6 km Kamienna Góra-Okrzeszyn i eksploatowaną w ruchu pasażerskim do stycznia 1954 r. (częściowo rozebrana w styczniu 1992 r.). W latach 1902-1905 podjęte zostały prace nad bezpośrednim połączeniem Kamiennej Góry z Kotliną Jeleniogórską poprzez tunel poprowadzony pod Przełęczą Kowarską, który był w tamtych czasach znacznym osiągnięciem komunikacyjnym. 5 czerwca 1905 r. ruszył pierwszy pociąg górską linią kolejową z Kowar do Kamiennej Góry. W 1914 r. oddano do użytku odcinek łączący Marciszów z Dębrznikiem, zelektryfikowany 1 stycznia 1939 r. W ten sposób Kamienna Góra stała się przygranicznym węzłem kolejowym obsługującym zarówno ruch pasażerski jak i towarowy. 3 maja 2004 r. z Kamiennej Góry odjechał ostatni pociąg pasażerski relacji Lubawka - Jelenia Góra. W 2008 r. uruchomiono weekendowe połączenie Lwówek Śląski-Trutnov przez Kamienną Górę.
(Opracował: dr Przemysław Wiater)

ale10

ale10 2012-11-13

w Kamiennej Górze
Miło zobaczyć swoje strony rodzinne .
A pociągi już tam sie nie zatrzymują ... a szkoda
Pozdrawiam

ale10

ale10 2012-11-15

Ileż to razy wyruszałem z tego dworca , spiesząc się z kupnem biletu .
Zazwyczaj przesiadka była w Marciszowi ...
Pozdrawiam

dodaj komentarz

kolejne >