MOST ŚLĄSKO-DĄBROWSKI I OGRODY ARKADY KUBICKIEGO...Most Śląsko-Dąbrowski - most na Wiśle w Warszawie. Zbudowano go w latach 1947-1949 na ocalałych po II wojnie światowej filarach Mostu Kierbedzia. Ze względu na zupełnie inną konstrukcję został uznany za nowy most, a nie odbudowę zniszczonego.
Nazwa mostu ma upamiętniać wkład Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w odbudowę stolicy. W latach 1992-1993 przeszedł generalny remont. Most stanowi integralny fragment Trasy W-Z, który 22 lipca 1949 połączył Pragę (jedną z najmniej zniszczonych w czasie II wojny światowej dzielnic Warszawy) ze Śródmieściem, budującym się Muranowem i ówczesną robotniczą Wolą.
Jest to most kołowo-tramwajowy, jednak w odróżnieniu od większości warszawskich torowisk, w tym przypadku tory tramwajowe są poprowadzone na jezdni dla samochodów. Od dnia 16 czerwca 2007, w związku ze zwiększeniem ruchu szynowego w ciągu Trasy W-Z podczas modernizacji trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich, torowisko tramwajowe zostało wydzielone od jezdni za pomocą naklejonej nań żółtej, ciągłej linii. Wydzielenie torowiska utrzymano również po zakończeniu prac modernizacyjnych, dzięki czemu znacznie skrócono czas przejazdu przez most tramwajami.
Na moście Śląsko-Dąbrowskim umieszczone są tablice upamiętniające wydarzenia na Moście Kierbedzia:
* uczestników zamachu na Kutscherę, którzy uciekając przed Niemcami skoczyli z mostu do Wisły - Tablica Juno i Sokół
* walki na przyczółku mostowym 13 i 14 września 1944 roku
15 marca 2009 roku rozpoczął się remont torowiska na moście Śląsko-Dąbrowskim oraz trasie WZ (od Placu Bankowego do Dworca Wileńskiego). Wyłączony został ruch kołowy (poza autobusami miejskimi) oraz tramwajowy. Po remoncie ruch autobusowy został skierowany na pas tramwajowy.https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_%C5%9Al%C4%85sko-D%C4%85browskiArkady Kubickiego
W czasach historycznych, aż po 2. połowę wieku XVIII, nurt Wisły dochodził do samego podnóża skarpy, na której stał warszawski gród i zamek. „Obronność” nadrzecznego położenia była jednocześnie zagrożeniem dla budynków zamkowych (podmywanie brzegu), a rozwój miasta i coraz wyższa ranga rezydencji potrzebowały dodatkowej przestrzeni. Brzeg rzeki starano się więc odsunąć na wschód, budując ostrogi i tworząc sztuczne nasypy – dzisiejsze Podzamcze i Wybrzeże Gdańskie. W proces ten wpisuje się szereg mniej znanych zamkowych obiektów, wzniesionych u podnóża skarpy od XVI w. Największym z nich, szczęśliwie ocalałym do dziś, są Arkady Kubickiego powstałe w latach 1818-1827.
Arkady Kubickiego
Dwie katastrofalne w skutkach powodzie w 1813 i 1816 r. zdewastowały osiemnastowieczną Oficynę Tarasową (Wielką). Szczególnie ucierpiało przyziemie mieszczące dworskie Stancje Dolne (poziom wody sięgał 1,5 m) – od tego czasu już niezamieszkane. Budynek zakwalifikowano do rozbiórki. Zamek wymagał inwestycji. Wzrastała jego ranga jako okresowej siedziby cara Rosji i króla powołanego w 1815 r. przez kongres wiedeński Królestwa Polskiego. Planowano rozbudowę gmachu w duchu klasycyzmu. Ważnymi jej elementami były: nowa monumentalna aranżacja fasady wschodniej z centralną kopułą, odsunięcie i umocnienie brzegu Wisły, nadsypanie nadrzecznego tarasu i urządzenie ogrodów dolnych, a także zabudowa skarpy, tworząca architektoniczne oparcie dla nowej elewacji. W 1818 r. przyjęto do realizacji projekt Intendenta Generalnego Budynków Królewskich, architekta Jakuba Kubickiego. Zakładał on wzniesienie u podnóża skarpy długiej, wspartej na arkadach przesklepionej konstrukcji ceglanej (rodzaju tunelu przykrytego nasypem ziemnym) osłaniającej idącą pod skarpą ul. Boczną, zapewniającą komunikację między Rybakami a Mariensztatem. Budowla z biegnącymi po niej schodami miała jednocześnie stanowić łącznik między nowo rozplanowanymi ogrodami: górnym na skarpie i dolnym na terenie wydartym Wiśle. Kompozycyjnie, w widoku Zamku od wschodu, tworzyła (jak niegdyś mur wazowski) rodzaj masywnego cokołu i jednocześnie szeregu grot – klasycznych w kształtach i symbolice budowli ogrodowych. Inżyniersko finezyjnie rozwiązana (jako szereg sklepień), znacznych rozmiarów konstrukcja (dł. 192, szer. 22, wys. 7,5 m) posadowiona została na palowych (olcha) fundamentach. Łukowe przewiązania między nimi oparto częściowo na fundamentach wschodniej ściany rozebranej Oficyny Tarasowej. Elewację od strony Wisły, z zaznaczoną wyraźnie osią monumentalnie opracowanych schodów, tworzyło siedem wielkich otwartych arkad wspartych na masywnych filarach. Surowość wnętrza podkreślały ceglane sklepienia i ściany wyłożone granitowym tłuczniem. W trakcie budowy wypełniono ziemią i zamurowano tkwiące w skarpie Stancje Dolne dawnej Oficyny Tarasowej. Budynek Arkad ukończono w 1827 r. Dalszych prac budowlanych przy Zamku nie podjęto. Swe funkcje miejskie jako ulica Arkady pełniły krótko – do 1831 r. Po powstaniu listopadowym przeszły na własność rosyjskich władz wojskowych i zostały przerobione na stajnie Pułku Czerkiesów. Zamurowano wielkie arkady, a do wnętrza wprowadzono ściany działowe. Po roku 1918 budynek zamieniono na garaże dla pojazdów
rezydującego w Zamku prezydenta RP. Przy ścianie północnej wybudowano dom dla rodzin pracowników jego kancelarii. Oba budynki bez większych uszkodzeń przetrwały wojnę i powstanie warszawskie. Po 1945 r. Arkady – nadal obiekt wojskowy – mieściły magazyny Zespołu Pieśni i Tańca Wojska Polskiego; po decyzji o restytucji Zamku w 1971 r. – warsztaty i magazyny zaplecza budowy. W 1995 r. rozpoczęto, poprzedzoną badaniami archeologicznymi i historyczno-architektonicznymi, rewaloryzację Arkad połączoną z uwolnieniem ich od nacisku skarpy przez zagłębioną w zbocze zamkowe tzw. ścianę Larsena oraz zakomponowaniem nowych ogrodów dolnych z oczkiem wodnym. Docelowo monumentalne wnętrze, zamknięte szklanymi przesłonami w arkadach i połączone z Zamkiem schodami ruchomymi, pełnić będzie złożone funkcje recepcyjne, kulturalne (koncerty, przedstawienia, wystawy), usługowo-gastronomiczne i informacyjne. Autorem projektu rewaloryzacji i adaptacji budynku do nowych funkcji jest architekt Stanisław Fiszer.
Oprac. Marek Wrede
https://www.zamek-krolewski.pl/?page=1082
dodane na fotoforum:
baczek1 2010-08-15
miłej niedzieli pozdrawiam serdecznie.......