ISKRA

ISKRA

Okres Pokoju
Po zakończeniu działań wojennych dywizja jako 3 Brandenburska Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego, otrzymała rozkaz powrotu do kraju na lotnisko Kutno. 11 Pułk następnie przebazowano na Lotnisko Łęczyca, a po nim na Lotnisko Czyżyny. Po niedługim czasie 11 PLM został przebazowany na lotnisko na wybrzeżu do Gdynia-Babie Doły.
W 1946r. pułki; 9 PLM, 10 PLM, 11 PLM zostały podporządkowanie bezpośrednio Dowództwu Wojsk Lotniczych i już w dniu 24.01.1946r. Rozkazem Naczelnego Dowódcy WP zostaje powołana do życia 1 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego ze składem; 1 PLM w Warszawie, 2 PLM w Krakowie ( poprzedni 10 PLM ), 3 PLM ( poprzedni 11 PLM ).
Ten system organizacyjny przetrwał do 1950r. W tym okresie Pułk eksploatował myśliwce Jak-9, które brały udział w działaniach wojennych.
W związku z wojną w Korei sowieci zmusili nas do rozwinięcia armii do rozmiarów większych niż faktyczne potrzeby. W związku z tym zaczęto tworzyć nowe związki taktyczne. W okresie 1950-1953r. tworzy się 6 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego Wojsk Lotniczych. Podstawą tego związku taktycznego staje się 3 PLM Gdynia Babie Doły. W tym celu 3 PLM zostaje przebazowany na Lotnisko Wrocław-Strachowice. Sama 6 DLM WL podlega pod 3 Korpus Lotnictwa Myśliwskiego z dowództwem w Poznaniu.
Przypuszczalnie w 1950r. zapadła decyzja kremla o przekazaniu Lotniska Strachowice Wojsku Polskiemu. Ponieważ 3 PLM miał został przezbrojony w samoloty z napędem turboodrzutowym należało wybudować betonową DS. Prace te wykonano w okresie 1952r.-1953r.. W sprawie informacji o betonowej DS. nie ma pewności, kiedy powstała. Gdyby została zbudowana przez niemców podczas drugiej wojny światowej umieszczono by ją naprzeciwko hangarów. Mało tego, powstałyby trzy DS. na planie trójkąta, jak np. w Mierzęcicach. Tak się nie stało. Pamiętajmy, iż Lotnisko Strachowice nie było dla niemców strategiczne w czasie drugiej wojny światowej ( 1940r.-1944r. ). Wybudowanie DS. na nowym terenie, na zachód od istniejącego pola wzlotów, gdzie było więcej miejsca, nasuwa poważne przypuszczenie, iż pierwsza betonowa DS. powstał właśnie w 1952r.-1953r..
Sam 3 PLM w 1953r. rozpoczyna przeszkalanie się na samoloty z napędem turboodrzutowym. Pierwszym typem staje się Jak-23, a samolotem szkolnym Jak-17 W