Skalne miasto Adrszpach -Czechy

Skalne miasto Adrszpach -Czechy

Pierwsza napotkana forma skalna to Indianin stojący w pobliżu hotelu "Skalní město", skąd aleją lipową dochodzimy do właściwego szlaku okrężnego rozpoczynającego się przy Kasie nr 1 obok hotelu "Lesní zátiší". Możemy wybrać także nowe wejście przez Kasę nr 2 obok Informačního centra - Centrum Informacyjnego - naprzeciwko przystanku kolejowego. Pierwszą wyróżniającą się skałą jest Strażnik Skał , po nim Orle Gniazdo a za nimi jedna z najładniejszych form Dzban , którego ucho ma kształt Delfina . Po prawej stronie drogi wznosi się Fotel Karkonosza a za nim Fotel Babuni . Za mostkiem na potoku, który jest początkiem rzeki Metuji, na swym węższym końcu stoi podziwiana Głowa Cukru , podparta patykami przez dzieci aby nie upadła. Potem droga zakręca i na rozdrożu do Rzeżuchowego Jaru z prawej w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Organy i Hełm . Trasa zwiedzania biegnie w lewo wzdłuż Rycerskiej Przyłbicy , którą możemy zobaczyć tylko spoglądając wstecz. Więcej przestrzeni znajdziemy na Przedmieściu , gdzie zobaczymy Rękawicę z Bliźniakami w Beciku .Tuż za Rękawicą , gdzie masyw skalny pozostawia tylko wąskie przejście, umieszczona jest Gotycka Furta , będąca dawnym wejściem do Skalnego miasta. Za nią następuje Długi Korytarz ze Słoniowym Rynkiem , później Kochanka i Łoże Karkonosza , dalej z lewej wysoko na zboczu Dywany i Grzybek i dopiero za Dziesięciorgiem Przykazań jest nieco więcej przestrzeni, gdzie stoi Ząb a za nim Diabelski Most i z lewej jedna z najwyższych skalnych wież Eliszka . Przechodzimy obok Gromowego Kamienia, za którym, z prawej strony, znajduje się kilka interesujących form skalnych. Znajdziemy tu Małą Madonnę i Krasnoludka a także ładny portret rzeźbiarski Lwicy . Tą część szlaku zamyka Mały Rynek ze Srebrnym Źródełkiem i Małym Wodospadem . W prawo znajduje się odejście do Wielkiego Wodospadu schodami z roku 1820 z punktem widokowym na Koronę Świętego Wacława z Barankiem oraz skalna panorama z Dońskim Kozakiem . Przed wejściem do wnętrza katedry z wodospadem znajduje się popiersie Johanna Wolfganga Goethe z tablicą pamiątkową na pamiątkę jego wizyty. Nad skalnym wodospadem rozlewa się romantyczne Jeziorko , po którym możemy odbyć rejs łodzią. Po powrocie na Mały Rynek trasa prowadzi na prawo koło Prašné brány (Bramy Prochowej) do Skalnego Zamku , skąd jest najpiękniejszy widok na Kochanków , najwyższą i najpiękniejszą grupę skalną w Skałach. Na jej zboczu, przy drodze do Rzeżuchowego Jaru umieszczono Skalną Kapliczkę poświęconą pamięci alpinistów, którzy swe życie związali ze Skałami. Stąd szlak wiedzie do punktu widokowego nad Rzeżuchowym jarem na Górę Kochanków, Skalny Zamek i na dwie wieże Gilotyny. Następnie widzimy Żółwia i Cukrownię ze smukłym kominem a pod nim wspaniały widok na potężne grupy skalne. Z lewej znajduje się Szczepańska Korona , pośrodku Starosta a na prawo Starościna . Przechodzimy między nimi i długą wąską Mysią Dziurą schodzimy do Fortepianu Karkonosza . Cały szlak okrężny zamyka Skalne Echo , gdzie już od roku 1783 dla rozrywki turystów grano na waltorniach i strzelano z moździerza. Huk wystrzału siedmiokrotnie odbijał się od ścian Krzyżowego Wierchu . W drodze powrotnej całą wycieczkę możemy zakończyć spacerem wokół dawnej Piaskowni obecnie w naturalny sposób zalanej przez źródła wód gruntowych. Można tu także popływać łódką. Tutaj także znajduje się drugie wejście w Skały przez Kasę nr 2, obok Centrum Informacyjnego.