...działacze Ligi Popierania Turystyki z Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r. utworzyły spółkę z o.o. "Kolej Górska w Krynicy", która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową. Projekt wstępny trasy kolei został opracowany przez Biuro Projektów i Studiów Ministerstwa Komunikacji, zaś dostawcą i wykonawcą urządzeń mechanicznych, torów i wagonów została szwajcarska firma Ludwig de Rpll z Berna, natomiast dostawcą urządzeń elektrycznych i napędowych była firma Brown-Boveri. Po szynach na jednym torze poruszały się (z mijanką pośrodku) dwa wagoniki, zaś trasę poprowadzono eleganckimi mostkami ponad aleją spacerową i torem saneczkarskim. Obie stacje wybudowano w pobliżu startu i mety toru saneczkowego. Były w nich perony, kasy, poczeklanie, pomieszczenia techniczne, zaś na szczycie (732 m n.p.m.) usytowano także kawiarnię, restaurację i taras widokowy. Kolej linowa na Górę Parkową zachowała do dziś swój charakter stając się swojego rodzaju zabytkiem jeszcze przedwojennej myśli technicznej.
Maciej Pinkwart
dodane na fotoforum: