Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim – katastrofa lotnicza samolotu pasażerskiego Ił-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko Polskich Linii Lotniczych LOT, która wydarzyła się 9 maja 1987 w czasie lotu nr LO 5055 na trasie Warszawa–Nowy Jork, w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, po awarii silników.
Komisja badająca przyczyny katastrofy ustaliła, że w końcowej fazie podchodzenia do lądowania awaryjnego, w wyniku rozszerzających się uszkodzeń powstałych w układach samolotu i pożaru na jego pokładzie załoga utraciła możliwość efektywnego nim sterowania, czego następstwem było zderzenie samolotu z ziemią. Katastrofa wydarzyła się w Warszawie, na południowym skraju Lasu Kabackiego, 5700 metrów od progu drogi startowej na kierunku 33 lotniska Warszawa-Okęcie.
W wyniku katastrofy śmierć na miejscu poniosły 183 osoby – wszystkie znajdujące się na pokładzie samolotu, a sam samolot został zniszczony. Zniszczone zostały również drzewa w Lesie Kabackim na obszarze prostokąta o wymiarach około 370 × 50 metrów.
Pod względem liczby ofiar jest to największa katastrofa lotnicza w historii polskiego lotnictwa.
tomkf6 2014-05-19
Samolot Ił-62M Tadeusz Kościuszko uległ awarii już niedaleko po przekroczeniu granic Polski .Uszkodzeniu uległ jeden z silników odrzutowych a dokładnie z powodu zmęczenia materiału Rozgrzany do czerwoności kawałek metalu oderwany od silnika odrzutowego przeciął przewody hydrauliczne sterujące lotkami samolotu i w komorze bagażowej wzniecił pożar. Kapitan - pilot samolotu postanowił zawrócić na lotnisko w Warszawie. Mógł sterować lotkami tylko ręcznie ,wykorzystując w tym celu stalowe linki. Lot nie był stabilny. Naoczni świadkowie mówili o falującym locie samolotu. W ten sposób pilot nie mógł " posadzić " bezpiecznie maszyny na betonowej płycie lotniska na Okęciu i postanowił podjąć mniejsze " zło " -- lądowanie w Lesie Kabackim -- niestety tragiczne.