Fryderyk Chopin - Polska - bryg

Fryderyk Chopin - Polska - bryg

Fryderyk Chopin to polski żaglowiec, stalowy bryg, zbudowany według projektu Zygmunta Chorenia. Żaglowiec został wybudowany przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Jako jedyny w Polsce ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest to po Darze Młodzieży drugi co do wielkości żaglowiec pływający pod polską banderą. Obecnie największy żaglowiec typu bryg na świecie po Rahu Nawardzie i Stavrosie S Niarchosie. 29 października 2010 roku żaglowiec stracił na Atlantyku oba maszty podczas pogody 11 w skali Beauforta. Dryfował w odległości ok. 160 km na południowy zachód od wysp brytyjskich Scilly z 47 osobami na pokładzie. 1 listopada 2010 żaglowiec ściągnięty do Falmouth, portu leżącego na południowo-zachodnim krańcu Anglii, w Kornwalii. W wyniku decyzji o \"odmowie promesy\" od ubezpieczyciela i \"odmowie wypłaty odszkodowania\" przez PZU, żaglowiec był aresztowany 6 grudnia 2010 roku przez Sąd Morski w Londynie, na poczet zabezpieczenia wysokiego długu wobec właściciela kutra rybackiego \"Nova Spero\", który doholował żaglowiec do portu w Falmouth. Od stycznia do czerwca 2011 roku trwał remont w brytyjskiej stoczni A&P. Główne koszty mieli pokryć armator, ubezpieczyciel, grupa sympatyków żaglowca zarejestrowana jako inicjatywa \"Postaw Piwo Chopinowi\", darczyńcy, polscy przemysłowcy. W kwietniu 2011 roku, przy nabrzeżu stoczniowym Queens Wharf, zostały zamontowane wyremontowane maszty żaglowca. Wcześniej został odbudowany bukszpryt. Rozpoczął się również montaż \"uzbrojonych\" wcześniej na nabrzeżu rei. W tym ostatnim etapie remontu pomagali uczniowie Zespołu Szkół Morskich w Kołobrzegu. W maju, żaglowiec przepłynął do boi na środku Falmouth Bay. Przebywał tam pod aresztem w związku z procesem przed Królewskim Sądem Morskim dotyczącym sporu pomiędzy armatorem jednostki, a właścicielami kutra Nova Spero, który holował żaglowiec do Falmouth po wypadku. Obecnie żaglowiec miał założonych siedem z szesnastu rei. Reszta ożaglowania została zajęta przez stocznię A&P jako zabezpieczenie kosztów remontu. 17 czerwca 2011 w stoczni A&P w Falmouth, gdzie remontowany był Fryderyk Chopin, wybuchły butle z acetylenem i spowodowały groźny pożar na terenie stoczni. Pożar szalał w pobliżu niezamontowanych jeszcze rei żaglowca, jednak nie spowodował większych strat. W czerwcu 2011 roku Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie, sprzedała żaglowiec firmie 3Oceans. Nowy armator, po wyremontowaniu statku i wpłaceniu kaucji na poczet zabezpieczenia ewentualnej wpłaty związanej ze sporem sądowym z Nova Speero odebrał go w czerwcu 2012 z portu w Falmouth i od tego czasu statek ponownie zaczął regularnie odbywać rejsy. W 2012 roku STS Fryderyk Chopin wygrał The Tall Ships Races 2012 w klasie A z Reprezentacją Szczecina na The Tall Ships Races jako załogą.