Pomnik Parowóz Pt47-157

Pomnik Parowóz Pt47-157

Lokomotywa stoi poza dworcem i peronami na uboczu i jeśli nie dostrzeżemy jej wcześniej z pociągu możemy później jej w ogóle nie zauważyć. Lokomotywa została ustawiona na 111 rocznicę pracy parowozów w parowozowni Lublin (1877 – 1988).Oprócz samego parowozu znajdziemy tablicę informacyjną o historii jego produkcji, informacje gdzie była po kolei używana, a nawet wytłumaczenie jej oznaczeń – jednym słowem wszystko czego zainteresowana osoba mogła by oczekiwać. Co najważniejsze nie ma zakazu wchodzenia, a jedynie informacja, że wejście na parowóz jest na własną odpowiedzialność. Dodatkową ciekawostką jest fakt iż lokomotywa stoi w miejscu w którym najwyraźniej dokonywane są przeglądy dalej wykorzystywanych lokomotyw więc można dodatkowo obejrzeć – nawet spod spodu inne konstrukcje.
Parowóz wyprodukowany w Zakładach Przemysłu Metalowego im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu w 1950 r., to jedna z lokomotyw, którą w lipcu 1980 r. zatrzymali strajkujący kolejarze, kiedy zablokowali węzeł kolejowy. 67-letnia lokomotywa, ustawiona na terenie dawnej lokomotywowni, od 1988 r. była traktowana jako pomnik dedykowany pamięci pracujących na Lubelszczyźnie kolejarzy.

Pt47 – parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji produkowany w latach 1948–1951 dla Polskich Kolei Państwowych.
W parowozach zamontowano kotły dostarczane z sosnowieckiej firmy Babcock - Zieleniewski. Do parowozów dołączano poniemiecki tender serii 34D48 przystosowany do zamkniętej budki z podwyższoną skrzynią węglową. Później we wrocławskim Pafawagu wyprodukowano tendry serii 33D48 o zwiększonej pojemności. W latach siedemdziesiątych wymieniono wózki we wszystkich tendrach serii 33D48 na nowe, mające wzmocnioną konstrukcję i łożyska toczne. W niektórych parowozach zamontowano mechaniczne podajniki węgla. W kotłach parowozów zabudowano stalowe skrzynie ogniowe z rurami cyrkulacyjnymi. Ostojnice parowozu były belkowe. Zbieralnik pary został zabudowany wraz ze zbiornikiem piasku we wspólnej otulinie[3]. Parowozy posiadały kwadratowe odchylacze dymu i zamkniętą budkę maszynisty.

dodane na fotoforum:

diadem

diadem 2019-08-08

Pięknie się prezentuje, dzięki za opis bardzo przydatny i ciekawy.

dodaj komentarz

kolejne >