Kolejka Sikló, łączy górny taras ogrodów królewskich z placem Clark Adám tér, położonym przy wjeździe na Most Łańcuchowy. Jej historia sięga początków monarchii dualistycznej, tj. chwili utworzenia cesarstwa Austro-Węgierskiego w 1867r. Budowę kolejki, prowadzoną według planów Henrika Wohlfahrta, rozpoczęto w 1868r., a pierwszy przejazd odbył się 2 marca 1870r. Dwa wagoniki, napędzane parą wodną i kursujące wahadłowo, w ciągu kilkudziesięciu sekund pokonywały trasę o długości 95 metrów przy różnicy poziomów rzędu 51 metrów, poruszając się po zboczu o nachyleniu 48 stopni. Każdy z nich zabierał jednorazowo 24 pasażerów. W czasie II wojny światowej Sikló mocno ucierpiała, przez co zaniechano odbudowy kolejki. Co pewien czas pojawiały się projekty odbudowy, jednak za każdym razem zarzucano te pomysły. Podejście do zagadnienia rekonstrukcji zmieniło się dopiero w 1978r., gdy BKV (Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji) opracowało społeczny projekt odbudowy, zatwierdzony i przekazany do realizacji. Inauguracyjny kurs Sikló odbył się 4 czerwca 1986r. Obecne wagoniki Sikló stanowią dokładną rekonstrukcję oryginalnej kolejki. Noszą imiona Margit (wagonik po stronie północnej, bliżej tunelu) i Gellért (po stronie południowej). Napędzane są elektrycznie i mogą poruszać się z prędkością 3m/s, czyli dwukrotnie szybciej, niż ich pierwowzór, choć ze względu na walory turystyczne od 1988r. wznoszą się wolniej i nie rozwijają pełnej szybkości na trasie. Kolejka kursuje codziennie w godzinach 7.30-22.00.
coral81 2014-06-30
:)Pozdrawiam Wojtku:)
mootyll 2014-07-02
Pozdrawiam i zycze milego wieczoru:)