F16 jastsząb

F16 jastsząb

Wstęp
W planach sowieckich, w czasie II wojny światowej, było utworzenie Polskiego związku lotniczego jako 3 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Z powodu braku odpowiedniego sprzętu przystąpiono do formowania 3 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego w składzie trzech pułków myśliwskich, którym nadano oznaczenia 9 PLM, 10 PLM, 11 PLM. Na marginesie w tym czasie pisano „myśliwski pułk lotniczy”, a nie „pułk lotnictwa myśliwskiego”. Podstawą był rozkaz operacyjny z dnia 7.09.1944r., w którym była mowa o powołaniu 1 Mieszanego Korpusu Lotniczego. Miejscem formowania była osada Karłówka na Ukrainie.
Każdy z pułków otrzymał następującą strukturę – dowództwo, sztab i 3 eskadry lotnicze. 11 PLM liczył około 200 żołnierzy i 35 samolotów typu Jak-1 / 3. Wszyscy dowódcy i piloci byli sowietami i pochodzili z innych sowieckich jednostek. Tylko w personelu pomocniczym byli Polacy. Trzonem Pułku był 832 pułk sowiecki wycofany z linii frontu we wrześniu 1944r.
Od dnia 17.09.1944r. na lotnisku Krasnogród rozpoczęto szkolenie pilotów z 9 PLM, a na lotnisku Karłówka pilotów z 10 PLM i 11 PLM. Gotowość do rozpoczęcia działań wojennych osiągnięto z początkiem 1945r., choć faktycznie szkolenie trwało do marca 1945r.. W dniu 20.01.1945r. przystąpiono do przebazowania dywizji na teren Polski. Sowici bardzo dbali o to, aby Polacy nie walczyli na terenach wschodniej Rzeczpospolitej, a do walki przystąpili dopiero po przekroczenie linii rzeki Bug. Przebazowanie przeprowadzono w kilku rzutach powietrznych i kołowych, a zakończono w marcu 1945r.. Pierwszym lotniskiem Pułku na terenie Polski stało się Lotnisko Ułęż na Lubelszczyźnie. Jeszcze wówczas Pułk nie wziął udziału w walkach. Front był daleko.
Przypuszczalnie w dniu 20.04.1945r. sowieci zdecydowali o udziale 11 PLM w operacji berlińskiej. W dniach 23-24.04.1945r. Pułk przebazowano na Lotnisko Białęgi w rejonie Kostrzyna nad Odrą. W tym samym dniu ( 24.04.1945r. ) piloci wykonali pierwsze loty bojowe. Były to zadania osłony z powietrza działań 1 Armii Wojska Polskiego. dzień ten stał się świętem dla jednostki.
Już od 27.04.1945r. loty bojowe Pułk wykonywał z Lotniska Strinbeck, a od dnia 1.05.1945r. z Lotniska Eichstadt. W tym czasie główne zadania to; osłona natarć piechoty i czołgów, osłona szturmowych Ił-2, atak celów naziemnych i rozpoznanie.
11 PLM zakończył swój szlak bojowy już w dniu 3.05.1945r. nad Łabą w Brandenburgii, na 5 dni przed faktycznym końcem wojny, otrzymując rozkaz powrotu do Polski. Były to już działania sowieckie w celu utwierdzenia władzy komunistycznej w Polsce.
Ogółem piloci Pułku wykonali 329 lotów bojowych. Stoczyli 6 walk powietrznych, podczas których zestrzelili dwa samoloty zarazy niemieckiej – w dniu 2.05.1945r. dwa samoloty Fieseler Fi 156 Storch. Czynu tego dokonał chorąży pilot Aleksander Krasucki ( sowiet ). Straty własne to dwóch pilotów; dowódca 1 eskadry kapitan pilot Szot Grdzeliszwili oraz chorąży Sławomir Skibina. Obaj pochowani na cmentarzu w Kutnie. Za wysiłek bojowy dywizja otrzymała Krzyż Grunwaldu I klasy i tytuł Brandenburskiej.
W Pułku użytkowano; Jak-1, Jak-3, Jak-9 M / T, Jak-7, Po-2, UT-2.
Dowódcy Pułku; ppłk pilot Wiktor Sokołow ( 21.10.1944r. – 18.02.1945r. ), kapitan pilot Siergiej Wołkow ( 18.02.1945r. – co najmniej do 1946r. )Lotnisko
Od
Do

Karłówka (sowiety)
21.10.1944r.
24.03.1945r.

Ułęż
24.03.1945r.
27.03.1945r.

Łąck
27.03.1945r.
23.04.1945r.

Białęgi
23.04.1945r.
27.04.1945r.

Steinbeck (niemcy)
27.04.1945r.
01.05.1945r.

Eichstadt (niemcy)
01.05.1945r.
03.05.1945r.