FSO Warszawa

FSO Warszawa

Geneza
Pierwsze plany uruchomienia seryjnej produkcji samochodu osobowego w powojennej Polsce sięgają 1946 roku, kiedy to w Centralnym Urzędzie Planowania utworzona została komisja do spraw budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Na początku 1947 roku rozpoczęto negocjacje z włoskim koncernem FIAT w sprawie zakupu praw do montażu, a później produkcji samochodu osobowego. Po wielomiesięcznych negocjacjach 27 grudnia 1947 roku podpisano polsko-włoską umowę handlową, na mocy której Fiat zadeklarował, że zajmie się budową fabryki i uruchomieniem produkcji samochodu Fiat 1100. Strona polska za licencję miała zapłacić dostawami węgla, żywności oraz wyrobów przemysłu metalowego i chemicznego[8]. Prace nad budową fabryki ruszyły w sierpniu 1948 roku. Kilkanaście miesięcy później zostały jednak przerwane. Powodem była decyzja Józefa Stalina, który stwierdził, że państwa socjalistyczne powinny wspierać się wzajemnie, a nie korzystać z pomocy państw kapitalistycznych. W zamian za zerwanie współpracy z Włochami, strona radziecka przekazała licencję na samochód GAZ-M20 Pobieda. Za dokumentację techniczną zapłacono 130 mln ówczesnych złotych, natomiast za tłoczniki wraz z oprzyrządowaniem maszyn 250 mln zł. Planowany poziom produkcji miał wynieść 25 000 egzemplarzy rocznie.

25 stycznia 1950 roku podpisano polsko-radziecką umowę licencyjną na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda, w ramach której strona radziecka oferowała pomoc w projektowaniu, budowie, wyposażeniu oraz uruchomieniu seryjnej produkcji. Pobieda, produkowana od 1946 roku, była rozwinięciem przedwojennego GAZa-M1 (tzw. emki), produkowanego na licencji Forda Model B w latach 1935-1941. Stylistyka nadwozia wzorowana była na współczesnych mu wozach amerykańskich. Planowano, by uruchomienie fabryki zbiegło się w czasie z rocznicą rewolucji październikowej.

Kolejno produkowano wersje:

Warszawa M-20 (1951-1957)
Warszawa M-20 model 57 (1957-1960) (później zwana 200)
Warszawa 201 (1960-1964)
Warszawa 202 (1962-1964)
Warszawa 223/224 (1964-1973)
Łącznie wyprodukowano 254 471 Warszaw w wersji osobowej.

wg:
https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa