Warszawa Dworzec Wiedeński
Łącznie z budową kolei, w Warszawie w 1845 zbudowano okazały gmach Dworca Wiedeńskiego, projektu arch. Henryka Marconiego. Dworzec nie zachował się do dzisiejszych czasów; w jego miejscu znajduje się obecnie stacja metra "Centrum". W Warszawie umiejscowiono też Warsztaty Główne kolei. W 1875 otwarto Szkołę Techniczną Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.
W latach 1857-64 kolej była dzierżawiona przez spółkę niemiecką, poza tym okresem pozostawała w polskich rękach. W 1912 Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska została upaństwowiona przez rząd rosyjski. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, została włączona do systemu kolei polskich.
W 1839 utworzono Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i w 1840 rozpoczęto roboty na odcinku z Warszawy do Skierniewic. Początkowo rozważano wybór trakcji parowej lub powozów ciągniętych po szynach przez konie, lecz ostatecznie zdecydowano się na nowoczesną trakcję parową. Towarzystwo jednak zbankrutowało w 1842, co spowodowało wstrzymanie robót. Mimo to, 4 lipca 1843 rząd Królestwa powołał Zarząd Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i podjął prace w 1844. W listopadzie tego roku ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa. 28 listopada 1844 przejechał nim pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa i zaproszonych gości. Droga zajęła 26 minut, a powrotna 20 minut. (Wikipedia)
irenam 2011-02-11
Ciekawa, świetna kolekcja zdjęć !!!!!!
Niech w Twoim śnie muzyka będzie,
taniec, zabawa, śmiechu wiele.
Mnóstwo pachnących kwiatów wszędzie,
a wokół… sami przyjaciele.
DOBRANOC
ela51 2011-02-11
Przepiękne foto, panie w sukniach do ziemi i te powozy konne...:)))
Pozdrawiam Elżuniu i kolorowych snów życzę...:)))
arturo66 2011-02-12
ladnie wyglada
ps pogodno to prawie centrum przedwojenna dzielnica willowa
pozdrawiam
troll50 2011-02-12
stoi słup kilometrowy, ku pamięci