Sołdek - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Sołdek - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Stoczni Gdańskiej po II wojnie światowej, rudowęglowiec , napędzany czterocylindrowym silnikiem parowym, obecnie statek - muzeum, jedna z największych atrakcji turystycznych Gdańska.

\\\"Sołdek\\\" stoi zacumowany przy nabrzeżu wyspy Ołowianki tuż przy wejściu do głównej siedziby Centralnego Muzeum Morskiego. Należy do morskiego kompleksu muzealnego, położonego po obu brzegach rzeki Motławy, w samym sercu starego portu gdańskiego. Obok Spichlerzy na Ołowiance i Żurawia stanowi jeden z oddziałów Centralnego Muzeum Morskiego.
Statek należał do serii 6 rudowęglowców zamówionych w Stoczni Gdańskiej przez GAL (Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA), przystosowanych do eksportu z Polski węgla oraz do przewozu, w drodze powrotnej, rudy żelaza. Stępkę pod statek położono 3 kwietnia 1948 r., wodowano go 6 listopada 1948 r., a do eksploatacji wszedł w październiku 1949 r.

Projekt wstępny \\\"Sołdka\\\" przygotował mgr inż. Henryk Giełdzik, a dokumentację warsztatową francuska stocznia Normanda. Budową statku kierował mgr inż. Jerzy Doerffer (późniejszy profesor i rektor Politechniki Gdańskiej, w czasie wojny pracujący w stoczniach angielskich). Statek otrzymał nazwę od nazwiska Stanisława Sołdka, który zwyciężył w rywalizacji o przodownictwo pracy w traserni Stoczni Gdańskiej. Jego żona, Helena, była matką chrzestną parowca.

\\\"Sołdek\\\" ma unikalną już dziś nitowano-spawaną konstrukcję. Jego pokład główny w części rufowej i środkowej został podniesiony tworząc tzw. pokład szańcowy. Statek posiada cztery ładownie, do których na pokładzie zainstalowano stalowe pokrywy typu Mac Gregor, zakupione w Anglii. Ponadto na pokładzie zamontowano cztery windy ładunkowe i jedną cumowniczą o napędzie parowym. Są to typowe windy amerykańskie, stosowane na statkach typu \\\"Liberty\\\", pochodzące z dostaw UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration).

W ciągu 30 lat służby \\\"Sołdek\\\" odbył 1479 rejsów, najpierw do Belgii, a następnie prawie wyłącznie do Danii i Szwecji, w sumie przewiózł ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy. Przepływał w służbie polskiej marynarki handlowej 31 lat i 65 dni.

Podstawowe dane techniczne statku: długość 87 m, szerokość 12,30 m, zanurzenie 5,35 m, nośność 2540 t (DWT), napęd 4-cylindrowy silnik parowy typu Lentza, prędkość 9,5 węzła, 1 pokład, 4 ładownie, 28 osób załogi.

17 lipca 1985 r. został przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu. Stoi zacumowany przy nabrzeżu w dawnym porcie gdańskim.

https://www.trojmiasto.pl/Soldek

dodane na fotoforum:

jola09

jola09 2013-10-24

SUPER KRZYSIU CI POWYCHODZIŁY TE FOTKI

krzy7

krzy7 2013-10-26

dziękuję za ciepłe słowa :-)

dodaj komentarz

kolejne >